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Sempre Valencians. Continuitat cristiana. By Galbis

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Tema: Sempre Valencians. Continuitat cristiana. By Galbis

  1. #1
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    Sempre Valencians. Continuitat cristiana. By Galbis

    http://agustigalbis.wordpress.com/20...t-de-damasc-i/



    EL TERRITORI CRISTIÀ TRIBUTARI VALENCIÀ DURANT EL CALIFAT DE DAMASC (I)

    El pacte suscrit entre Teodomir, “Theudimer” o “Tudmir b. Abdus” i “Abdallaziz” o Abd al-Aziz b. Musà b. Nusayr (713-716), es el document hipanoarap mes antic conegut, datat en abril de l’any 713. Nos han aplegat distintes versions del pacte a traves d’al-Razi (889-955), al-Udri (1003-1085), ad-Dabbi (¿?-1203), al Garnati (1297-1359) o al Himyari (¿? -1494). Emilio Molina López, en “Noticias geográficas y biográficas sobre Tudmir”, diu que l’oriolà al-Rusati (1074-1147), pot ser la “font i modelo” de les tres ultimes. Recordem que al-Rusati, nos conta en “Kitab iqtibas al-anwar”, que el seu nom te orige en el romanç valencià, per provindre de l’apelatiu posat per una dida cristiana, a un antepassat que tenia una rosa en la cara. (vore “El romanç valencià o aljamia dels “ayam” valencians”).

    Es tracta d’un document molt important que afectà a una gran part del territori valencià i que supon la continuïtat de la poblacio iberorromana valenciana d’eixe territori, sense ruptures ni substitucions. Mediant un pacte o capitulacio, s’establiren les relacions de vasallage entre un estat cristià i els conquistadors musulmans.

    Com crec interessant coneixer-les, reproduixc la versió d’al Udri traduida per Emilio Molina López en “La cora de Tudmir según al-Udri”. Diu: “En el nombre de Dios, Clemente y Misericordioso. Este es el escrito que’Abd al-Aziz b. Musa dirige a Teodomiro b. Gandaris, en virtud del cual queda convenido el estado de paz (sulh) bajo promesa y juramento ante Dios, sus profetas y enviados, de que obtendrá la protección (dimma) de Dios -alabado y ensalzado sea- y la protección de su profeta Muhammad -concédale Dios paz-, que a él nadie se le impondrá ni a cualquiera de los suyos se les despojará de nada que posean, con maldad; no se les reducirá a esclavitud, no serán separados de sus mujeres ni de sus hijos; se respetarán sus vidas, no se les dará muerte y no se quemarán sus iglesias, tampoco se les prohibirá el culto de su religión. Se les concederá la paz mediante la entrega de siete ciudades, a saber: Uryula, Mula, Lurqa, Balantala, Laqant, Iyyu(h) e Ils, en tanto que no se quebrante ni se viole lo acordado. Todo aquél que tenga conocimiento de este tratado deberá cumplirlo, pues su validez requiere un previo conocimiento, sin ocultarnos cualquier noticia que sepa. Sobre Teodomiro y los suyos pesará un impuesto de capitación, que deberá pagar; si su condición es libre: un dinar, cuatro almudes (amda) de trigo, cuatro almudes de cebada, cuatro ‘qist’ de vinagre, dos de miel, y uno de aceite; todo esclavo deberá pagar la mitad de todo esto.

    Fueron testigos del tratado: Utman b. Ubayda al-Qurasi, Habib ibn Abi Ubayda al-Qurasi, Sa’dun ibn Abd Allah al-Rabi’i, Sulayman ibn Qays al-Tuyibi, Yahya ibn Ya’mar al-Sahmi, Bisr ibn Qays al-Lahmi, Ya’is ibn Abd Allah al-Azdi y Abu Asim al-Hadli. Se escribió en rayab del año 94/abril 713”
    El “Akhbar Majmu’a” o “colección de tradiciones”, del s. X, nos parla de la gestacio del pacte: “Fueron despues á Todmir cuyo verdadero nombre era Orihuela y se llamaba Todmir del nombre de su señor Teodomiro…siendo derrotado en un campo raso…Salió en seguida á guisa de parlamentario pidiendo la paz que le fué otorgada y no cesó de insinuarse en el ánimo del jefe del ejército musulman hasta conseguir una capitulacion para sí y sus subditos en virtud de la cual se entregó pacificamente todo el territorio de Todmir sin que hubiese que conquistar poco ni mucho y se les dejó el dominio de sus bienes”. (p 26 de “Ajbar Machmuâ” en “Colección de obras arábigas de historia y geografía que publica la Real academia de la Historia”, Madrid 1867).

    En relacio al territori valencià inclos en la capitulacio, es interessant saber que analisant les distintes versions del pacte, resulta que cinc de les set ciutats citades podrien ser valencianes. Es tracta d’Oriola (Uryula), Valencia (B.n.t i-la), Alacant (Laqant), Elig (Ils) i Elda (Al(a)h, ll(a)h, ly Ah, Iyyu(h) de Ello-Elo>Ella>Etla). En alguna versio, es sustituix la poblacio d’Elig per la tambe valenciana de Bigastre.

    La polemica sobre si “B.n.t i-la”, translliterada historicament com “Valentola”, “Valentila”, “Baltana”, Batalana”, “Balentolat”, “Balantala”…, es tractava o no de la ciutat de Valencia, pareix que va responent-se en sentit afirmatiu. E. Llobregat, en “De la ciudad visigoda a la ciudad islámica” (1991), escriu que “Mª Jesús Rubiera mantiene que es Valencia, en un reciente artículo como ya propusieron Casiri, Conde, Simonet y Vallvé, resolviendo el problema consonántico de la grafía árabe”. Els traductors medievals de la “Cronica del moro Raziz” no tingueren ningun dubte quan apuntaren que: “E Abelancin lidio con la gente de Orihuela e de Lorca e de Valencia e de Alicante, e quisso Dios assi que los vencio. E dieronle las villas por pleitessia, e ficieronle cartas de seruidumbre en que Abelancin los defendiesse e amparasse…”.
    Pero l’argument mes fort a favor de l’identificacio “B.n.t i-la” en Valencia el trobem en un codic de l’Escorial escrit en arap l’any 1049. Si en les suscripcions del Concili IV de Toledo (633) es parla de “Musitacius Ecclesiae Valentinae Episcopus” i de “Serpentius ecclesiae Ilicitanae Episcopus”, el codic parla de “Mustacio, Obispo de Valencia de Todmir” (Balansiyat Tudmir) i de “Serpentino, Obispo de Elche de Todmir” (p 56 de “Historia de los Mozárabes” de Simonet). Simonet deixa clar que “el traductor arábigo de la colección canónica hispano-latina, con el nombre de Todmir, no quiso significar, provincia de Murcia, puesto que Valencia en el s. XI no pertenecia a dicho territorio, sino el caudillo godo Teodemiro, que legó su nombre a aquellas ciudades por razón del susodicho pacto”.
    En el present articul, hem vist que en una part important del territori valencia es pot parlar de “continuïtat”, en el transit de l’epoca visigotica a la musulmana. El poble valencià iberorromà, no pati el descontrol que sol caracterisar els primers temps de qualsevol invasio, posat de manifest en l’invasio musulmana en els 21 emirs, walis o governadors distints que hi hagueren en els 45 anys d’emirat de Damasc, repetint-se i coincidint a voltes mes d’un, sent que uns eren nomenats per Damasco, uns atres per Ifriqiya, enfrontada a Damasco i alguns que ixqueren d’al-Andalus o Hispania. La continuïtat de que parlem fon tant de govern com de poblacio, com de cult cristià, segons es veu en les condicions de capitulacio. Enrique A. Llobregat, en “De la ciudad visigótica a la ciudad islámica en el este peninsular” (p 182 del llibre “Simposio Internacional sobre la Ciudad Islámica: ponencias y comunicaciones”) diu que “Hay que decir de todas maneras que en el tiempo de la vida de Teodomiro, que muere después del 744, las ciudades no tuvieron instalación musulmana alguna”. En una segon part vorem les raons per a corregir a Llobregat allargant l’absencia d’instalacio musulmana com a minim fins a l’any 754 i raonarém sobre els posibles motius de l’inclusio de Valencia i l’absencia de les ciutats episcopals de Xativa i Denia en el pacte de capitulacio.

  2. #2
    Moderador Avatar de nrf_blau
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    ¿i eixos valencians que se quedaren després de la reconquesta alguna cosa parlarien, dic yo, o estaven muts? Perque en el valencià encara perduren noms i paraules dels pobles del nort que invadiren Hispania... ¿com volen que la llengua que estos musulmans valencians que vixqueren i se fundiren en cristians fins al 1609 desaparaguera del mapa?
    Nostra Real Senyera no s'agenolla davant ningu...

    ¡Gloria a la Patria, Vixca Valencia!

  3. #3
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    molt interesant, si senyor
    En temps d'engany Universal, dir la veritat es convertix en un acte Revolucionari.

    ALEDUA


  4. #4
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    Segona part.

    http://agustigalbis.wordpress.com/20...e-damasc-i-ii/

    Havent vist la multitut de fets que donen mostra de l’autonomia politica i militar valenciana durant l’emirat de Cordova, anem a estudiar lo que ocorregue en el periodo de govern d’Abd al Rhaman III, durant el qual tot apunta a que eixa autonomia es va vore debilitada. Moltes noticies nos donaran conte de l’autonomia anterior.

    Entre 916 i 917, Abd al-Rahman III, envià al seu parent Ishaq b. Muhammad al Qurasi al Marwani, “contra los disidentes de las coras de Tudmir y Valencia, en previsión de que se alborotaran al saber que el ejército se había alejado hacia territorio enemigo”.(p 105 de la “Crónica del califa Abdarrahman III an-Nasir entre los años 912 y 942” -al Muqtabis V, en cita atribuida a ar-Razi). Es curios que Abd al-Rahman III tinguera por de que els valencians es rebotaren per un atac a territoris cristians i fa recordar la nula aportacio de contingents valencians per a l’atac musulma contra Asturies-Lleo (Yilliquiya) que tingue lloc l’any 840. A continuacio vorem com els dirigents valencians tampoc volien anar a una atra campanya contra els cristians, la coneguda com “Campanya de Pamplona”. Continua el “Muqtabis” precisant que “El visir Ishaq b. Muhammad hizo sentir su paso por ambas coras con firmeza, humillando a los enemigos que había en ellas y recaudando mucho tributo de sus regiones”, especificacio que pot dur-nos a pensar que previament, l’estat central no tinguera gens facil eixa recaptacio de tributs. Com a curiositat tambe sabem que “Después del 21 de marzo de 918, Abderrahman III, seguido de la caballería de Andalucía…entró también en Elche y Denia, pasó a Játiva y vino a descansar a Valencia, donde se detuvo algunos días”.

    Passant a succesos que tingueren lloc entre dels anys 924-925, que consten en les p 147 i 148 del llibre citat, i en referencia a la “Campanya de Pamplona”, se nos diu que “En marcha, an-Nasir tomó el camino de Levante…y luego partió en dirección a las coras de Tudmir y Valencia comenzando por los disidentes y rebeldes de allí…; en cambio, se le resistió Muhammad b. Abdarrahman b. as-Sayj, que se negó a rendirse y partir con él, en la ciudad de al-Askar de los alfoces de Valencia, cuyas fortalezas hubo de combatir y hollar sus llanos, inflingiéndole daño y emplazando a uno de sus principales caídes con nutrida tropa, con el encargo de combatirlo y sitiarlo. Enderezó pues las coras de Tudmir y Valencia, consolidando su sumisión, y reparó la situación de la gente de Tortosa, encima de aquellas, en el extremo de al-Andalus, recuperando para ellos algunos distritos que les habían sido mermados”. Joaquin Vallvé, en les pp 145-146 del “El califato de Cordova”, nos parla de que el senyor de Valencia, Alzira i Xativa, Amir ibn Abi Yawsan, s’uni a la campanya “a regañadientes”, i que quan tornà, “volvió a la disidencia”.

    Podriem deduir per tant que poquet a poquet, l’estat central aniria introduint als mandataris valencians en l’orbita del poder central, sense estridencies ni campanyes destructives dirigides en exclusiva contra els valencians, d’eixes que tant hagueren agradat ad alguns tindre documentades, pero que son inexistents. Aço segurament pogue dur aparellat l’introduccio paulatina d’alguns araps entre la classe dirigent del poble valencià que fins ad eixe moment, es trobaria formada exclusivamen per berebers i muladis.

    Guichard en la p 487 de “Al-Andalus frente a la conquista cristiana”, manté la “falta de fuentes” que parlen del territori valencià en relacio “a todo lo que antecede a los inicios del s. XI”, lo que li fa concloure que “conviene que nos limitemos a no emitir más que suposiciones”. A renglo seguit, en un esclat de cientifisme que aborrona, Guichard nos diu que la seua “suposicio” la basa en “sensacions”, dient que “Da la sensación de que esta zona no acaba de destacar su individualidad respecto al conjunto del Sarq, seguramente a causa de la dimensión, todavía mediocre, de su centro político, que sólo con dificultad llega a adquirir el rango de capital provincial”. Vegem que la “sensación” de Guichard, lo que sent, els seus “sentiments” van en la linea de descredit de tot lo valencià que s’enrossina especialment en la ciutat de Valencia, lo que no hauria d’estranyar, sabent que Guichard forma part de la recua alimentada per Eliseu Climent i companyia. Estos “sentiments” tan cientifics de Guichard, son convertits en “certees indiscutibles” per tota una serie d’acolits i comparses. López García i Martínez García, donen per supost en “Hallazgos Arqueológicos en el Palau de les Corts” que la consequencia de que “Durante los siglos VIII y IX es muy escasa la mención que se hace de Valencia en los textos históricos” es “su escasa importancia durante el periodo emiral”.

    En primer lloc, s’ha de dir que parlar de “falta de fuentes”, es una apreciacio relativa, que s’hauria de posar en relacio a les fonts d’unes atres zones i que es troba condicionada per lo que u sap i vol trobar. Mahmud ali Makki y Federico Corriente, en el seu llibre sobre “Almuqtabis II-1”, a proposit de la noticia sobre la caiguda de Barcelona a mans dels francs a principis del s. IX, diuen que “A pesar de haber estado casi un siglo en manos musulmanas, estas fuentes dicen muy poco de Barcelona, salvo alguna noticia de Gamharah…”. Guichard i els seus acolits, haurien de parlar de la mediocritat i de l’escassa importancia de Barcelona ¿Per qué no ho fan?

    La documentacio historica existent que parla del territori valencià i de la ciutat de Valencia durant els dos primers sigles de la dominacio musulmana, no sent abundant, es mes que suficient per a traure conclusions que no tenen res que vore en les sensacions de Guichard. Pero inclus a gent de la corda de Guichard, pot escapar-los-els alguna veritat, com quan Carmen Barceló, en la p 135 de “Minorías islámicas en el País Valenciano”, escriu que “El aislamiento y la independencia de que al parecer gozaron los valencianos podría justificar la falta de noticias sobre ellos en los dos primeros siglos del Islam andalusí”.

    L’escassissima presencia del element arap en territori valencià durant l’epoca de que parlem, es la responsable de varies afirmacions de Guichard en “Al-Andalus frente a la conquista cristiana” com que “el diccionario de Ibn al-Faradi no contiene sabios de Valencia anteriores al siglo X”, (p 379); o que “…todavía a inicios del siglo XI los valencianos siguen yendo a estudiar a Córdoba o, en algunos casos, a Tortosa” (p 380); o que “Los principales maestros son, aún en el tercer cuarto del siglo XI, sabios venidos del resto de la península, principalmente de Córdova al principio, y luego de orígenes más diversos” (p 220). Es sabut que els escritors musulmans eren funcionaris al servici d’un estat central islamic, en el qual les clases dirigents es barallaven per tindre o inventar-se origens araps. ¿Com havien de parlar d’un territori valencià que passava d’eixe estat central islamic i que tenia una classe dirigent de berebers i muladis? ¿Com havien d’eixir “sabios” i “maestros” araps d’un territori tan heterodoxe?

    Es coneguda la frase de James Howell que en el s. XVII escrigue allo del “no news, good news”. Segurament als acatalanats els haguera agradat poseir noticies de destruccions masives del poble valencia, que feren imposible poder parlar de la paraula que mes odien: continuïtat. Per aixo, s’agarren a un clau ardent i s’imaginen una destruccio de la ciutat de Valencia per part d’Abd al-Rahman I. La estudiarém en el següent articul.

    Per a acabar, una pregunta: ¿Hi ha algun atre territori espanyol que puga presumir d’una autonomia anterior a la que tinguerem els valencians? ¿Es o no el regne de Valencia una Comunitat Autonoma Historica? A unes atres comunitats com Catalunya, encara els faltaven 5 sigles per a que el seu nom apareguera en l’historia.

  5. #5
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    ¿i eixos valencians que se quedaren després de la reconquesta alguna cosa parlarien, dic yo, o estaven muts? Perque en el valencià encara perduren noms i paraules dels pobles del nort que invadiren Hispania... ¿com volen que la llengua que estos musulmans valencians que vixqueren i se fundiren en cristians fins al 1609 desaparaguera del mapa?
    Tots parlaven català:

    http://www.youtube.com/watch?v=DlsIhd4gWak
    [flash width=480 height=385:533d8ee674]http://www.youtube.com/v/DlsIhd4gWak?fs=1&hl=es_ES&color1=0x006699& amp;color2=0x54abd6[/flash:533d8ee674]

    S'activa la maquinaria belica del Regne en la protocolaria colocacio de la Real Senyera en les Torres de Serrans; accio que significava la declaracio de guerra "a sanc i foc"

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