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Y los moros del XIII, hablaban valenciano

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Tema: Y los moros del XIII, hablaban valenciano

  1. #1
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    Y los moros del XIII, hablaban valenciano

    Finalment, sabem que els cristians i musulmans valencians s’entenien perfectament perque alguns parlaven entre ells i uns atres oien, entenien i reproduien la conversa. L’any 1277, “P(ere) Ximénez” declarà “que oý a Mahomat Alhomemi dir que·1 rey d’Aragon que faya tracion de talar Montesa… E encara oy dir al dit Mahomat que·1 rey que faya tracion, que tenia el girman…”. Un atre cristià, “Domingo Perivaynes”, declarà “que oy dir a Mahomat Alhomemi de mal del seynor rey d’Aragon”, i que ell estava present quan el “dit Mahomat parlava ab P(ere) Ximenez, e deia que·1 rey d’Aragon no pertaynia per a rey…E encara oy-li dir que-l rey d’Aragon no mereyxia per a rey… e per que terres de Valencia no auran pau. Tambe tenim la declaracio de Mahomat Alhomemi, estant presents “la justicia e els juratz e el alamin Abnaxay, Abraym Alancarí, Alí Almurcí”. Davant de tots ells, cristians i musulmans, declarà que el motiu d’haver dit tot aixo del rei d’Arago, podia haver segut que estava borracho “dix per son sagrament…que tot aquel mal pot esser que él digues del seynnor rey e mes, perque él era enbriach”. D’este proces, es curiosa la locucio atribuida al musulmà de que “quan el rey amena, la regina axanca”, conservada actualment en Benimantell en la variant “quan ton pare pixa ta mare s´aixanca”, que evidencia que el romanç valencià era la seua llengua materna, que li permetia el domini de frases fetes inclus estant bufat.
    “dix per son sagrament…que tot aquel mal pot esser que él digues del seynnor rey e mes, perque él era enbriach”
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  2. #2
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    L’estil indirecte el trobem en els clams o demandes de musulmans contra cristians, dels que oferim alguns eixemples. L’any 1269, “Abrahym urat Farax \se clama/ de Michel de Moya, posant contra él que·l volc degolar en la mezquita de Callosa, en la qual el dit Abrahym jacia en fe del rey”. L’any 1274, “Abdulhuaheb, moro, se clama d’en P(ere) Cax” i posa contra ell “que él, usant de son offici de l’alcaydia dels moros del raval, en lo mercad del rey…”. En 1275, “Abdulmugit, moro, se clama de A(rnau) de Pina, posant contra él que camià a él una mula per un mul seu, la qual li promés que anava ben e no avia en si malicia nenguna. On, com la mula sia xamuça e farahona, e no sia tal com él li promés…”. Este mateix any, “Abdumelich, moro, se clama d’en Johan de Bitoria posant contra él que li deu dar I kafís e II barcelles d’olives…”, i “Abdulhuaheb se clama de Johan Alegre, posant contra él que él tenia preses I moro e una mora de Seta…”. L’any següent, “Abdalla Abnaxay se clama d’en Almerich Ferrer posant contra él que·l logà per a cobrir sa casa e que’l ferí ab una cana en lo cap…”, i “Hamet Aben Hualit e Mahomat Aben Agrar se claman d’en Guerau Calandri posant contra él que lis es deutor e pagador en CCII sous de rials…”. L’any 1277, “Alí al-Murcí se clama de Lorenç, e posa contra él que li dona dos colps en la cara ab la man del plan la I colp, e l’altre colp ab la man en revés”. En 1295, “Hamet Elbarbajuç se clama de Johan Payví que·l nafra a tort e sens raho…”.

    L’any 1277 “Bacca, moro del raval confessà e dix que aquels II homens que la justicia per él pres…” i “dix que aquels no foren a la sua preson ab aquels II peons que a él levaren a Alacant, que aquels d’Alcoy se fogiren, per que diu que aquels dos no foren en colpa de la sua preson”.

    Son impresionantes las actas de los juicios estos y las declaraciones de las partes, moros y cristianos.

    Cachis. En 80 años desde las Bases del 32,los catalanes no han conseguido que los valencianos hablemos catalán, ni con la Ley de Uso, ni con la educación en las escuelas, ni TV3, ni Canal Noi, ni PP, ni PSpv, ni Bloc-Compromís, solo 4 Ribós de Lerida son capaces de hablar catalán hoy en día, y en el siglo XIII, en menos tiempo, 4 pringaos que se supone vinieron de Cataluña, serían todos de Escola Valenciana, fueron capaces de hacer hablar a moros y cristianos en Romance, unos cracks. ¿ O ya hablaban romance antes de Jaime I? ¿Y ese romance era valenciano o catalán?




    Negar la realitat objectiva, comprovable i comprovada, i substraure’s a la llogica, es un sintoma d’esquizofrenia. En el proxim articul repassarém alguns dels “arguments” esquizofrenics, en els que alguns catalans i acatalanats, es pensen que nos enganyen.
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  3. #3
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    Mahomat Almolini, de Quart”, denuncià a Arnau de Romaní perque “a tort e sens rao e injuriosament e publicament, denant molts”, l’havia agarrat “e tiran aquell pels cabells, gità’l en terra”. Una volta en terra continuà fent-li, “colps e ferides, li feu al cap Iª nafra, e encara feu a aquell altra nafra en la cama squerra”. Comprovem que l’any 1288, un musulmà de Quart s’expressà en romans valencià per a denunciar a un cristià, que provablement era familia del “Arnaldo de Romanino, civi valentino” que a partir de l’any 1266 fon bale de Valencia.

    Pere Maçó, denuncià que “Çayt Oratçale, de Quart, e na Johana d’en Barçaló, bateyada”, havien ajudat a fugir a “Maymó, sarraí catiu seu”. En l’interrogatori, “Sayt Huartçale, moro de Quart, jurà a sa lig e fo demanat sobre les coses posades en la denunciacio, e negà aquelles esser veres…”. Preguntat a on havia dormit quan fugi, “dix que en casa sua”, alçant-se “poch abans d’alba” per a fer llenya “a la leyna a fer”. Fetes “II somades de fornyla” (fornilla), anà a descarregar-les al forn de Berenguer Dalmau, la dona de qui “donà-li del vin de la companya, e begé mes de III taces”.
    Moro moro, moro de la morería. ¿Hablabas moro o valenciano?

    L’ALGEMIA VALENCIANA (VI). LA CONTINUÏTAT (XXXII)


    Respecte del pleit del que ya hem parlat, que tingue lloc l’any 1315 en l’Horta d’Alacant, es una llastima, que Teresa Ferrer i Mallol no el reproduixca textualment, pero diu textualment que “Quant a la llengua usada pels sarraïns en aquest procés… tant els processats com els testimonis hi parlen i no tenen cap dificultat de comprensió”, afegint que “no hi ha indicis que hi intervinguin torsimanys”. Nos informa que durant el proces, interrogaren a Sancholo, a Mahomet Abotix i a Fatima, sa mare, a Saat Abotix, a Tammem Varassaat i a Nexma, sa mare, a Acdica, el saig, a Pere Andreu, el convers, a Maria, viuda de Berenguer Llop, dita na Lloba, a Joan Colom, a Aotzeis i a Fatima, als fill d’Alí Abenzeyt i d’Alí Alforrum, i a Berenguer Arquer, havent declaracions complementaries, i segons i tercers interrogatoris en torment. Comprovem que la defensa de l’unilingüisme arap dels musulmans valencians, es queda es exclusiva per als indocumentats acatalanats.
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  4. #4
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    Afegixc açó, a raïl de lo expost;

    "Podemos documentar, además, que fenómenos fonéticos -como el ceceo o el seseo y la palatalización de la ll-, que han sido considerados como propios de la castellana o de otras lenguas románicas ya se daban en al-Andalus mucho antes, lo que demuestra que la llamada lengua mozárabe no era exclusivamente hablada por la comunidad cristiana sino por toda la comunidad andalusí."
    Julia M. Carabaza Bravo/Aly Tawfik Mohamed Esawy; El saber en al-Andalus: Textos y estudios, vol. II, p.109 (1999)

    "Debido a la evidencia en algunas fuentes árabes de que un número de muladíes y mozárabes preservaron la lengua romance, prestigiosos historiadores españoles han rechazado la idea de una total arabización de los mozárabes y han explicado, en cambio, que preservaron su cultura y lengua romance por encima del árabe".
    Marín Guzmán, Roberto; Sociedad, política y protesta en la España musulmana, p. 113 (2006)

    "También se ha llamado mozárabes a un conjunto de dialectos romances hablados en el área de la Península Ibérica sometida al dominio musulmán.Galmés de Fuentes define el mozárabe como "una variedad lingüística románica ya que no era solamente hablada por los mozárabes sino también por los muladíes, los cristianos que convirtieron al islam".
    Rhounan, Mohamed/Garzón, Lorena; La distribución lingüística en la Península Ibérica: Los Mozárabes en la Península Ibérica, p. 1 (2013)

    ...
    Última edición por Lobivalentian; 04/01/2014 a las 11:00

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