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Tema: Opinions.

  1. #16
    Centenar de la Ploma Avatar de Murta
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    Acoso al Archivo de la Corona de Aragón.

    NO es nuevo que la Generalitat catalana apunte hacia el Archivo de la Corona de Aragón como una de las múltiples piezas que pretende cobrarse, con su característica voracidad nacionalista, una vez aprobado el Estatuto. Fijar la mirada sobre el Archivo es sólo una prueba más para acreditar -ahora en el ámbito cultural, pero con futuras consecuencias políticas- que el peso del Estado en Cataluña será prácticamente «residual» en poco tiempo. De ello presumió Pasqual Maragall el pasado mes de agosto al recordar que, en efecto, las Cortes españolas se han avenido a reconocer el carácter «nacional» de Cataluña.

    A nadie ha de sorprender por tanto que Cataluña quiera poner en práctica cuanto antes lo que la soberanía nacional -y un referéndum posterior, por raquítico que resultase el aval ciudadano- ya le reconocen en un texto legal como es el Estatuto. Ocurre, sin embargo, que la reedición del tripartito PSC-ERC-ICV ha acelerado los fundados temores de quienes atisban en aspectos determinantes del Estatuto un nuevo intento de «desmembramiento» de los archivos tal y como hasta ahora se conciben.

    Así, resulta lógica y justificada la preocupación expresada por otras autonomías concernidas por el hostigamiento del Gobierno catalán -en este caso Aragón, Comunidad Valenciana y Baleares-, que en defensa de la titularidad del patrimonio documental que les corresponde se ven abocadas a manejarse con al menos tres variables de incierta resolución.

    La primera es conocer el alcance que tendrá la gestión del Patronato del Archivo de la Corona de Aragón, auspiciado por el Ministerio de Cultura y creado con veinte años de retraso. El decreto de constitución de este organismo condiciona la salida «permanente» de cualquier fondo del Archivo a la «emisión de un informe preceptivo» por parte de sus integrantes. Como mínimo, esta previsión resulta inquietante toda vez que se abre una puerta -es evidente- a la salida de fondos, tal y como unilateralmente dictamina el Estatuto catalán en una de sus disposiciones adicionales.

    Además, pese a ser preceptivo, el dictamen del Patronato no tiene visos de que vaya a ser vinculante. Por tardía que haya sido, la creación de este órgano es positiva, pero su fortaleza, influencia y capacidad de decisión se proyectan sobre un extenso horizonte de dudas.

    La segunda variable se basa en determinar el peso real y el grado de autonomía que tendrá ERC en el nuevo tripartito que José Montilla inaugura tras haberse rebelado contra la autoridad de Zapatero. No en vano, Esquerra gestionará la Consejería de Cultura, y cualquier acometida contra el Archivo provendrá de este departamento.
    La tercera variable dependerá, finalmente, de la decisión que pueda adoptar en los próximos meses el Tribunal Constitucional, instancia autorizada ahora para revocar -total o parcialmente- el Estatuto.
    Sería políticamente indecente y jurídicamente provocador que la Generalitat moviera pieza sobre el tablero del Archivo antes de cualquier pronunciamiento del TC. Pero el tripartito, ya lo sabe el Gobierno, va por libre.
    ABC 14/11/2006
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  2. #17
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    Estos del nort parlen mes que alenen i alenen mes que un porc.
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  3. #18
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    Notias de levanti valcat.

    Juan Calos Fulgencio, Joan Ribó. Pero que poquita VERGÜENZA tenéis -un colectivo de extrema derecha atacó a miembros de la manifestación por la unidad de la lengua- vosotros si que sois de EXTREMA IZQUIERDA y por ende PAN-CATALANISTAS de pro si el pepe os hubiera dado el tratamiento que os merecíais siempre intentando INSULTAR A LOS VALENCIANOS SUS SEÑAS DE IDENTIDAD por las tardes y no conseguisteis nada ni lo vais a conseguir nunca MENOS POLICÍAS Y MAS VALENCIANIA QUE VUESTROS SUELDOS OS LO PAGAN LO PAGAMOS EL REINO VALENCIA no los del lacito AMARILLO DE cataplines ENTENDIDO PANCAS COJONEROS.
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  4. #19
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    Este "TORRAT" esta molt cru per llançar als maporreros pera provocar als Español.
    Cuantiga ganes que es llanse a "PER EL PAIS VALENCIA" Que estarem esperanlos
    en branques de TARONGERS. NO ENTRARAN EN LO REGNE.
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  5. #20
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    Pegeuli una mira si encara esta en la ret:
    http://www.elmundo.es/cultura/musica...3248b4638.html
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  6. #21
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    Si no foreu ingrats a la llet que haveu mamat i a la Patria on sou naixcuts, no deixarieu que als vostres classics valencians els catalans se’ls vullgueren aplicar....

    Onofre Almudever, 1.561, en lo seu prolec de “Lo proces de les olives” de Bernat Fenollar.
    Xavier Le gusta esto.
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  7. #22
    Senescal de lo Regne Avatar de Xavier
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    Cita Iniciado por Murta Ver mensaje
    Pegeuli una mira si encara esta en la ret:
    http://www.elmundo.es/cultura/musica...3248b4638.html
    Encara està, tenia coneiximent de la notícia.

  8. #23
    Senescal de lo Regne Avatar de Xavier
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    Cita Iniciado por Murta Ver mensaje
    Les fonts son escrits d´ell no esta editats en nigun lloc, ho senc.
    Gràcies per la teua resposta, Murta. Tots estos personages sería molt interessant que estigueren en la nostra Enciclopèdia. Porte un temps treballant en ella i considere que és una font d´informació molt important per al poble valencià i el valencianisme en particular.

    https://www.lenciclopedia.org/Portada

  9. #24
    Centenar de la Ploma Avatar de Murta
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    No te res editat Conca, una llastima pero aixina es. Gracies a tu
    Última edición por Murta; 03/11/2018 a las 20:08
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  10. #25
    Centenar de la Ploma Avatar de Murta
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    El idioma valenciano en Orán

    M'agrá el carrer Sent Vicent Ferrer de Madrit, encara que´l hotel ahon vaig siga tan pollós com la meua bolchaca. A últims de juliol fea molta basca y aulor a forum, sofregits y asfalt derretit. La bafor aufegava dasta les rates que dororejaven desde´ls arbellons; pero comparat en l´ampastrá catalanera que hui patim mosatros, tot era murta y gesmil. Aixina que, raere de péndrer café en llet, apleguí al palau de la SGAE (Sociedad de Autores). Chistós sinse gracia, li diguí a la sinyora que m´atengué: '¿Esto es lo de Ramoncín?'. En fi, no dic la malicsia que li doná y atres coses, no hia espay ; ademés, pera que no sufrixquen, deixe el valenciá modern dasta atre rato. Mi visita a la SGAE no era para pedir autógrafos a Ramoncín o la Bardem, sino comprobar una aseveración de totes les universitats del mon : 'que los valencianos residentes en Orán en el siglo XIX hablaban catalán y editaron obras en catalán'. ¡Qué bonito! Los 50.000 valencianos que vivían en el Oranesado en 1890, ¿havían fet un curset y parlaven la llengua de Carod y de nostra invicta AVLL catalana?

    Perdut entre taranyines, en la SGAE tenen l´únic eixemplar d´una publicació dels valencians que vivíen en Orán. Imprés en Alacant, llixc el títul de "Silvestre el de Carcaxent (dins apareix Carcaixent) / choguet en un acte./ Estrenado en el Teatro Principal de Orán la noche de San José del año 1890". El dramaturc Jaume García Martínez pujá 'al palco escénico' entre aplausos del públic; tot un éxit d´esta comedieta sobre la llauraora Doloretes y l´andaluso Don Roque; pero, tornant al asunt, ¿quína llengua parlaven?

    Los verbos mostraban esta morfología: 'yo el vullc' (p.10), 'veent a...' (p.10) 'seguix' (p.15) 'et despepites' (p.17) 'ya ha chiulat' (p.20) 'sapia que...' (p.20); distinta a la catalana: 'jo t´estimo, veient , segueix, t'espinyoles, ja ha xiulat, sàpiga que...'. Respecto a sustantivos y adjetivos: 'si yo fora fadrina' (p.16), en catalán sería 'si jo fora soltera'; los abstractos 'delicadea' (p.15) 'riquea'(p.31), equivaldrían a los catalanes y andaluces 'delicadesa, riquesa'; el 'ballaor' (p.16) '¡facha!' (p.16), o 'peganli una espenta' (p.16), se traducirían a 'ballador, fatxa!, apegant-li una empenta'. Inclús Fent de Mona, amigacho meu, es donaría cónter de que era valenciá, no catalá, lo parlat en l'Oranesat en el sigle XIX. El valenciano de 1890 era casi jeroglífico para un catalán. Así, en 'apartes, so llevitón, que tot lo que fa es...' (p.17), confundirían so, contracción de sinyor, con la preposición o adverbio catalán 'sota'; tampoco asimilarían el neutro lo, ni la palatalización de llevita y el despectivo llevitón, por lo que podrían traducirlo a este caos semántico: aparte's , sota levita llarga, que tot el que fa és.... Por cierto, levita aparece por primera vez en valenciano (Roig: Espill, 1460); luego, por la ruta a Lérida o la lectura de clásicos, pasaría al catalán.

    Aunque jocoso, el texto reflejaba el choque entre valencianos y andaluces, con la ironía como arma. Así, tras robar Don Diego al padre de Doloretes, ésta le llama "marroc andaluso' (p.2. Los valencianos, para eliminar la confusión con el 'andalús' que pronunciaban los andaluces, crearon el neologismo 'andaluso', metaplasmo paragoge o adición de fonemas finales; recurso que los idiomas desarrollan para singularizarse. Este gentilicio es considerado ridículo en la Academia Ascensión, aunque si lo impusiera el IEC lo recibirían con orgasmo a ritmo de rumba catalana; exceptuant, per supost, al místic 'col•loquial' que tenen pera fer bulto y vudú als blavers (encarabasinat en el cárrec, rebaixa a coloquial tota paraula valenciana prohibida per Cataluña). Los de Orán tenían en el idioma un signo de identidad, de ahí que Doloretes afeara a su madre el uso del castellano: '¿En castellá mos ve ara?' (p.30). La frase daría opción a que los colaboracionistas, cumpliendo su trabajo, alegaran: '¡Che, este blaver parla de muixerangues del lléxic y dels andalusos; pero, ¿y el nom del idioma ?'. Tenim la referencia. Aixina, en mal castellá, la chicona Doloretes li estufa al llandós andaluso: '¿por qué viene así a la huerta / si el valensiano no comprende? (p.1; contestanli Don Diego en el nauseabunt: 'háblame en cristiano, niña' (p.1.

    Lo que para un idioma es vulgarismo, para otros es cultismo. Así, en portugués constituye rasgo propio la supresión de -l y -n intervocálicas: 'dor' equivale al valenciano dolor ; 'voar' a volar, 'diabo' a diable, 'lua' a lluna, 'cardeal' a cardenal, 'ter'a tíndrer, 'cor' a color, 'coroa' a corona, etc. ¿Importa si esas supresiones son del XIV o del XIX? No, pues modelan el portugués del mismo modo que el valenciano moderno se singulariza por la caída de la -d intervocálica; característica evitada si existe riesgo anfibológico. Es la singularidad que más empeño tiene el expansionismo catalán en suprimir, ¿admitimos consejos del invasor?La frase de Doloretes: sapia que soc dorá y no vullc eixa carná' (p.20), los comisarios la traducirían a: 'sàpiga que sóc daurada i no estime aqueixa carnada'. El apócope estaba generalizado en todos los niveles y hablantes, exceptuando los que ofrecían su pluma al fascismo catalán. El pencholl del IEC (AVLL), prohibix escriurer 'dorá' y 'carná', en l´apócop valenciá; pero s´engolix renocs com 'sàpiga', chanca del catalá modern en velar epentética eixida del Flabiolaire del Ter. Els colaboracionistes mos anderden com a panolis; pero en valenciá clásic y modern es 'yo sapia', may el 'jo sàpiga'.

    En Orán, Doloretes parla d´asusenes (p.24), ¿es més cult escriurer azzutzena en catalá? No, asusena es un cultisme derivat del arábic 'susana', mentres que´l catalá 'assutzena' es atre pardalot lléxic del sigle XIX.
    El sustantiu asusena te sigles d´antiguetat, pero al nostre poble li bufa la gamba tot astó ; seguirá menjant el guano de la AVLL mentres seguix al coixo Haus y se fot un got de blanc del Penedès.
    Y els mardanots de la Universitat seguirán dient que´ls valencians parlaven catalá en Orán. Per cert , en Alger y per 1900, el famós Cagayous de Mussette (Auguste Robinet) parlava de bacores, qué coyons (sic), una miqueta més, etc. (Cagayous, Bib.des Introuvables, Paris).

    Mosatros no eren forasters en Orán. Ya en temps de les chapes, en l´Oranesat manava u dels nostres: el Maestre de Montesa Garcerán de Borja.

    Y el aeroport d´Orán es digué de La Senia, no sinia en catalá.
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  11. #26
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    Poesia de al Rusaffi
    “La Rusafa de Valencia.
    ¡No hay morada cual la Rusafa!
    Lluvias primaverales le dan las nubes.
    La nostalgia por ella y por los míos
    me hace sufrir como al poeta de Mosul”
    “Nostalgia de Valencia.
    Amigos que partís, hermanos
    de mi pasión, ¡benditos seáis!
    Llevad mi corazón a la lejana patria,
    el corazón donde el recuerdo guardo de Valencia.
    Como amnistiados de un exilio os creo,
    que vais a relatar, cuando lleguéis,
    las penas de un nostálgico que sufre.
    Mas ¿Cómo os despedís
    sin cargar las sandalias con mis besos
    para ofrecérselos al Puente de Ma’an?”.
    “Elegía valenciana. “
    ¿Se ha desmenuzado el almizcle
    en el camino del céfiro,
    o alguien ha pronunciado el nombre de Valencia?
    Deteneos de grado y calmad vuestra sed,
    pues es seguro que vendrá la lluvia
    y regará la Rusafa y el Puente.
    Es mi patria, y allí siendo polluelo,
    se encañonaron mis alas, y su solar me abrigó como nido.
    ¡Ay, morada de nuestra edad primera!
    ¿Cómo nos hemos alejado
    de aquella juventud y de aquel tiempo?
    ¡Ay, querida región cuyo recuerdo
    no se presenta en mis entrañas
    sin que derrame lágrimas rojas!
    ¿Acaso ser la patria de un muchacho
    le obliga a amarla mientras viva?
    No hay otra tierra como ésta…
    Bella como lo mejor de una vida que fue dulce;
    alegre como lo más hermoso
    de una juventud que ya pasó.
    Dicen: El paraíso nos describes.
    ¿Y cómo podrá ser el paraíso en otro mundo?
    les contesto.
    Valencia es esa esmeralda.
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  12. #27
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    ORDINARI DE LA MISSA
    en
    Llengua Valenciana


    S.- En el nom del Pare i del Fill i de l'Espirit Sant.
    P.- Amén.
    S.- Que la gràcia de nostre Senyor Jesucrist,
    l'amor de Deu Pare i el dò de l’Espirit Sant
    estiguen en tots vosatres.
    P.- I en el teu espirit.
    S.- Germans, preparem-nos a celebrar els sants
    misteris, reconeixent els nostres pecats.
    P.- Yo confesse a Deu totpoderós i a vosatres,
    germans, que he pecat per culpa meua de
    pensament, paraula, obra i omissió. Per això,
    demane a la Verge Maria, Mare de Deu, als
    àngels i als sants, i a vosatres, germans, que
    pregueu per mi a Deu nostre Senyor.
    S.- Que Deu omnipotent s'apiade de nosatres,
    perdone els nostres pecats i nos duga a la vida
    eterna.
    P.- Amén.
    S.-Senyor, tin pietat.
    P.- Senyor, tin pietat.
    S.- Crist, tin pietat
    P.- Crist, tin pietat.
    S.-Senyor, tin pietat.
    P.- Senyor, tin pietat.
    1
    Secció de Llengua
    i
    Lliteratura Valencianes
    GLÒRIA
    Glòria a Deu en el cel,
    i en la terra pau als hòmens
    que ama el Senyor.
    T'alabem, te beneïm, t'adorem, te
    glorifiquem,
    te donem gràcies, per la teua immensa glòria,
    Senyor Deu, Rei celestial,
    Deu Pare omnipotent.
    Senyor, Fill Unigènit Jesucrist,
    Senyor Deu, Corder de Deu, Fill del Pare:
    Tu, que lleves el pecat del món,
    tin pietat de nosatres.
    Tu, que lleves el pecat del món,
    acull la nostra súplica.
    Tu, que t'assentes a la dreta del Pare,
    tin pietat de nosatres.
    Perque tu eres l'únic Sant,
    tu, l'únic Senyor,
    tu, l'únic Altíssim, Jesucrist,
    ab l'Espirit Sant, en la glòria de Deu Pare.
    Amén.
    EVANGELI
    S.- El Senyor estiga en vosatres
    P.- I en el teu espirit.
    S.- Llectura del Sant Evangeli segons sant…
    P.- Glòria a tu, Senyor.
    S.- (acabada la llectura). És Paraula de Deu.
    P.- Glòria a tu, senyor Jesús.
    CREDO
    (Nicé-constantinopolità)
    Crec en un sol Deu, Pare totpoderós,
    creador del cel i de la terra,
    de totes les coses visibles i invisibles.
    Crec en un sol Senyor, Jesucrist,
    Fill Unigènit de Deu,
    naixcut del Pare abans de tots els segles.
    Deu de Deu, Llum de Llum, Deu verdader
    de Deu verdader;
    engendrat, no creat,
    de la mateixa naturalea que el Pare;
    per Ell tota cosa fon creada.
    El qual, per nosatres els hòmens
    i per la nostra salvació, baixà del cel,
    i per obra de l'Espirit Sant
    s'encarnà de Maria, la Verge, i es feu home.
    Crucificat també per nosatres
    baix el poder de Ponç Pilat,
    patí i fon sepultat,
    i resucità al tercer dia,
    com dien ya les Escritures,
    se'n pujà al cel, i està assentat a la dreta
    del Pare; i de nou tornarà en glòria a jujar
    als vius i als morts,
    i el seu regnat no tindrà fi.
    Crec en l'Espirit Sant,
    que és Senyor i infon la vida,
    que procedix del Pare i del Fill,
    i junt al Pare i al Fill és adorat i glorificat,
    i que parlà per boca dels profetes.
    2 3
    Crec en l'Iglésia, que és una, santa, catòlica
    i apostòlica.
    Professe que hi ha un sol batisme per al
    perdó dels pecats.
    Espere la resurrecció dels morts
    i la vida del món futur. Amén.
    CREDO
    (dels Apòstols)
    Crec en un Deu, Pare totpoderós,
    creador del cel i de la terra.
    I en Jesucrist, únic Fill seu, Senyor nostre,
    que fon concebut per obra i gràcia de
    l'Espirit Sant,
    naixqué de Santa Maria Verge,
    patí baix del poder de Ponç Pilat,
    fon crucificat, mort i sepultat,
    devallà als inferns;
    resucità al tercer dia d'entre els morts,
    se'n pujà al cel
    i està assentat a la dreta de Deu, Pare
    totpoderós.
    Des d'allí ha de vindre a jujar als vius i
    als morts.
    Crec en l'Espirit Sant,
    la santa Iglésia catòlica,
    la comunió dels sants,
    el perdó dels pecats,
    la resurrecció de la carn
    i la vida perdurable. Amén.
    PRESENTACIÓ DE LES OFRENES
    S.- Et beneïm, Senyor, Deu de l'univers,
    per este pa, que hem acceptat de la teua
    bondat i que és fruit de la terra i del
    treball dels hòmens: te'l presentem per
    a que es convertixca per a nosatres en
    pa de vida.
    P.- Que Deu siga beneït per sempre.
    S.- Et beneïm, Senyor, Deu de l'univers,
    per este vi, que hem acceptat de la teua
    bondat i que és fruit de la vinya i del
    treball dels hòmens: te'l presentem per
    a que es convertixca per a nosatres en
    beguda espiritual.
    P.- Que Deu siga beneït per sempre.
    S.- Pregueu, germans, per a que este
    sacrifici, meu i vostre, siga agradable a
    Deu Pare omnipotent.
    P.- Que el Senyor accepte de les teues
    mans este sacrifici a alabança i glòria
    del seu nom, i també pel nostre be i de
    tota la seua santa Iglésia.
    PREFACI
    S.- El Senyor estiga en vosatres
    P.- I en el teu espirit.
    S.- Amunt els cors.
    P.- Els elevem al Senyor.
    S.-Donem gràcies al Senyor, Deu nostre.
    P.- És just i necessari.
    4 5
    SANCTUS
    P.- Sant, Sant, Sant és el Senyor, Deu de
    l'univers. El cel i la terra estan plens de la
    teua glòria. Hosanna en el cel. Beneït el
    qui ve en nom del Senyor. Hosanna en el
    cel.
    ACLAMACIONS
    S.- Proclamem el misteri de la fe.
    P.- Anunciem la teua mort, proclamem la
    teua resurrecció, esperem el teu retorn,
    Senyor Jesús.
    PARE NOSTRE
    S.- Fidels a un manament del Salvador, i
    seguint la seua divina ensenyança, gosem
    dir:
    P.- Pare nostre, que estàs en el cel;
    santificat siga el teu nom; vinga a
    nosatres el teu regne; faça's la teua
    voluntat aixina en la terra com en el cel.
    P.- Dona-nos hui el nostre pa de cada
    dia; i perdona les nostres ofenses, aixina
    com també nosatres perdonem als
    nostres ofensors; no deixes que caigam
    en tentació, i lliura-nos del mal. Amén.
    S.- Lliura-nos, Senyor, de tots els mals...
    el nostre salvador.
    P.- Perque són teus per a sempre el regne,
    el poder i la glòria.
    6
    AGNUS DEI
    P.- Corder de Deu, que lleves el pecat del
    món, tin pietat de nosatres.
    P.- Corder de Deu, que lleves el pecat del
    món, tin pietat de nosatres.
    P.- Corder de Deu, que lleves el pecat del
    món, dona-nos la pau.
    S.- Mireu el Corder de Deu, mireu el qui
    lleva el pecat del món:
    P.- Senyor, no soc digne de que entres en
    ma casa; dis-ho només de paraula i serà
    salva la meua ànima.
    DESPEDIDA
    S.- Germans, aneu-vos-en en pau.
    P.- Donem gràcies a Deu.
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  13. #28
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    UN EDITORIAL PROFETIC

    Autor de l'articul: Anonim

    Transcripcio de l'editorial aparegut en el num. 38 de la revista de Lo Rat Penat (Juliol del 199.

    ¿Aplegaran a fer-nos illegals?

    L’edicio d’este numero de Lo Rat revista està tancant-se quan les noticies que es filtren des del Consell Valencià de Cultura son primera pagina dels diaris. Donada l’importancia del tema pareix aconsellable dedicar-li unes llinies, assumint el risc de que ixquen passades d’actualitat.

    No es esta l’opinio oficial de Lo Rat Penat, replegada en l’informe que pogue llegir-se en el numero passat. Es nomes una invitacio a la reflexio dels nostres llectors.

    L’ocupacio per part dels immersors catalanistes de totes les estructures de l’ensenyança i dels mijos de comunicacio -exceptuant el diari LAS PROVINCIAS, l’emisora de F.M. 97.7 i algun atre-, està apunt de donar-los el per ad ells ansiat frut. ¿Qué mes volen?: La ratificacio llegal de lo que ells diuen “unitat de la llengua”, l’oficialisacio de la normativa de l’Institut d’Estudis Catalans, i -sobretot- l’ illegalisacio de qualsevol atra.

    Es senzill: Se margina del mon de la cultura i de la ciencia i dels diners oficials durant mes de vint anys a tots aquells que discrepen, i, en acabant, s’alcen les tesis cientifiques a la categoria de lleis.

    Segons els borradors publicats del dictamen, per eixemple esta revista sera illegal tan pronte com les intencions que es reflexen en ell siguen una realitat politica. L’hipocrita alusio a que el valencià normatiu sera d’obligat compliment per a les intitucions oficials (practicament es l’unic que ya usen), per a l’ensenyança (que es en catala rabios sense amagar-ho) i per als mijos de comunicacio, nomes pot entendre’s com la confirmacio de la mentalitat nazi o leninista -que ve a ser lo mateix- sempre present en l’autonomenada intelectualitat catalanista.

    Tot vol fer-se en l’ajuda de molta gent enganyada, en bona voluntat que no va en companyia d’una bona memoria. ¿Cóm s’ha respectat el pacte que donà a la llum el nom de Comunitat Valenciana?¿Que pot pactar-se en qui no es fidel a compromisos?¿Cóm podrien els immersors deixar de banda uns dogmes asumits acriticament, quasi religiosament?¿Qué poc cedir qui te en Barcelona o Madrit un amo del qual es la veu?

    Vist que eixir masivament al carrer no aprofita per a res, molts valencians estem pensant cóm serem sancionats, o portats a la preso si fora el cas, per escriure i parlar en vocabulari, morfosintaxis, fonetica i ortografia nomes valencianes.
    Libertad significa responsabilidad. Por eso la mayoría la teme

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